Oleh: Worksite Pelita Hati | Desember 2, 2010

Mengenal Diri Sendiri sebagai kunci untuk mengenal ALLAH S.W.T.

Sebagaimana yang diketahui,bahawa ajaran Ahwal (suatu perolehan dengan kurnia) dan maqamat (suatu perolehan dengan usaha) yang semuanya itu ditujukan untuk memperbaiki akhlak. Sedang tujuan perbaiki akhlak adalah untuk membersihkan qalbu yang berarti mengosongkan dari sifat sifat yang tercela (TAKHALLI) kemudian mengisinya dengan sifat sifat yang terpuji (TAHALLI) yang selanjutnya beroleh kenyataan Tuhan (TAJALLI).
Dengan demikian maka dapatlah difahamkan bahawa jalan untuk mengenal ALLAH ,tidak dapat ditempuh dengan sekaligus,tetapi adalah sesuai dengan peribadi masing masing iaitu harus ditempuh secara bertingkat tingkat.Pada tingkat untuk memasuki Ilmu Hakekat dan Ilmu Ma’rifat,berarti memasuki suatu jalan pengetahuan yang bertujuan untuk mengenal sesuatu itu dengan cara bersungguh sungguh,bahawa siapakah manusia itu,siapakah yang menjadikannya dan siapakah yang menciptakan sekalian itu. Ilmu Tasawwuf meringkaskan jalan pengetahuan ini dengan berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud ”Barang siapa yang mengenal dirinya, niscaya ia akan mengenal Tuhannya.”

MENGENAL DIRI SENDIRI

Langkah pertama untuk mengenal diri sendiri ialah dengan mengetahui bahawa diri itu tersusun dari bentuk-bentuk lahir (yang disebut badan atau jasad) dan bentuk-bentuk bathin (yang disebut qalbu atau jiwa). Yang dimaksudkan dengan Qalbu itu bukanlah yang berupa segumpal daging yang berada disebelah kiri badan di bawah susu (yang dikatakan jantung). Tetapi dialah Roh suci dan berpengaruh di dalam tubuh dan dialah yang mengatur jasmani dan segenap anggota badan. Dialah Hakikat Insan Allah (yang dinamakan diri yang sebenarnya diri). Dialah yang bertanggung jawab dan dialah yang dipuji atau diseksa oleh Allah SWT.

Untuk meneliti dan mengenal diri sendiri itu, maka jasad dapat dimisalkan sebagai suatu kerajaan. Dan roh sebagai Rajanya yang berkuasa dan dialah yang mengatur jasmani. Jasmani adalah sebagai suatu Kerajaan dalam bentuk Alamuasyahadah atau Alam Nyata. Seluruh badan jasmani akan hancur binasa setelah mati, tetapi hakikat Roh dan jiwa tidak akan mati, ia tetap tinggal dalam Ilmu Allah. Dan Rohani / Jiwa adalah sebagai Raja dalam bentuk Alam Ghaib, maksudnya bahawa Roh / Jiwa itu adalah ghaib, keadaannya tidak terpisah-pisah, tidak terbatas oleh waktu dan ruang, tidak tentu tempatnya dalam sesuatu bahagian tubuh, oleh kerana itu maka setiap manusia adalah merupakan pemerintah di atas kerajaan kecil didalam dirinya sendiri. Sungguh benar sekali istilah yang menyebutkan bahawa ”Manusia itu adalah mikromos” atau dunia kecil dalam dirinya sendiri.

Sebahagian orang berpendapat bahawa hakekat Qalbu atau Roh itu dapat dicapai dengan cara memejamkan kedua matanya serta melupakan segala yang ada di sekitarnya, kecuali peribadinya. Dengan cara begitu akan dapat juga kilauan dari alam abadi kepada peribadinya (dalam mengenal dirinya). Tetapi bagaimanapun juga segala pertanyaan yang mendalam tentang hakikat Roh yang sesungguhnya, adalah tidak diizinkan oleh Allah Yang Maha Esa. Didalam Quran Allah berfirman: ”Mereka itu bertanya kepada Engkau Muhammad, tentang Roh, katakanlah bahawa Roh itu urusan Tuhanku, tidak kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit saja” .(S. Isra 85) . Apabila seseorang bertafakur atas dirinya sendiri, maka ia akan dapat mengetahui bahawa dirinya itu pada masa dahulunya, ”tidaknya pernah ada”. Firman Allah: ”Tidaklah manusia itu ingat bahawa kami menjadikannya dahulunya sedang ia belum ada suatu apapun”. Kemudian manusia itu akan mengetahui bahawa ia sebenarnya dijadikan dari setitis air (mani) yang tidak mempunyai akal sedikitpun, tidak mempunyai pendengaran, penglihatan, kaki, tangan, kepala dan sebagainya. Dari sinilah manusia akan mengetahui dengan terang dan nyata, bahawa tingkat kesempurnaan yang ia dapat capai bukanlah ia yang membuatnya, kerana sehelai rambut pun manusia itu tidak akan sanggup membuatnya.

Dengan jalan memikirkan hal tersebut diatas maka manusia itu dapat menemukan dirinya di dalam kejadian yang sangat kecil bila dibandingkan dengan Kekuasaan dan Kasih-Sayangnya Tuhan yang menjadikannya. Dan apabila manusia itu berfikir jauh maka ternyata didalam kehidupan ia memerlukan berbagai macam keperluan seperti makanan, pakaian, perumahan dan sebagainya ,yang kesemuanya itu telah tersedia lengkap didalam muka bumi ini. Disini manusia akan menjadi sedar akan sifat Rahman dan Rahimnya Allah yang begitu besar dan luasnya. Demikianlah alam dunia yang diciptakan Allah penuh dengan keajaiban keajaiban. Rangka jasad adalah bukti Kekuasaan dan KebijaksanaanNya dan penuh pula dengan berbagai-bagai alat kelengkapan yang dibuatNya sebagai tanda Kasih Sayang-Nya, pada keperluan hidup manusia, maka oleh kerana itu manusia akan mengetahui bahawa Allah itu ”ADA”. Oleh kerana itu benar-benar bahawa dengan penelitian dan pengenalan diri sendiri akan menjadi kunci bagi pengenalan Allah.

MENGENAL ALLAH

Bahagian yang penting dalam mengenal ALLAH, datangnya dari perbuatan perbuatan kita bagi mempelajari dan meneliti serta memikirkan diri sendiri, yang memberikan kepada kita kekuatan,kepandaian dan mencintai ciptaanNya. Sifat sifat manusia, bukan hanya menjadi gambaran dari sifat sifat ALLAH, tetapi juga ragam adanya jiwa manusia membawa keinsafan kepada pengertian adanya ALLAH. Maksudnya bahawa kedua duanya iaitu ALLAH dan ROH adalah ghaib, tidak terpisah, tidak terbilang, tidak berupa, tidak berbentuk, tidak berwarna dan tidak berukuran.

Manusia mendapat kesukaran dalam menerima gambaran tersebut, Tetapi kesukaran kesukaran itu sememangnya dirasakan oleh fikiran kita setiap masa seperti perasaan marah,sakit ,gembira dan cinta.Hal ini merupakan faham fikiran dan tidak dapat diketahui oleh otak kerana disebebkan oleh bentuk-dan ukurannya. Seperti halnya, telinga tidak dapat mengenal warna, mata tidak dapat mengenal suara dan begitu pula dalam mengertikan kenyataan kenyataan pokok yakni Tuhan dan Roh, Kita sendiri hanya dapat sampai pada batas batas yang dapat dicapai oleh akal fikiran dan selebihnya akal fikiran kita tidak sanggup lagi memikirkannya sebegitu jauh. Betapapun juga ,kita dapat melihat bahawa ALLAH itulah yang mengatur alam semesta dan Dia adalah tidak mengenal ruang dan waktu, tidak mengenal bentuk dan ukuran, yang memerintah segenap perkara demikian keadaannya.Sebagaimana yang telah dihuraikan,, ”ROH” tidak mempunyai tempat tertentu dalam sesuatu bahagian badan, tidak terpisah pisah,tidak mengenal bentuk dan ukuran tetapi ia memerintah “JASAD”. Demekianlah ALLAH, tidak mengenal ruang dan masa,tidak mengenal bentuk dan ukuran tetapi DIA memerintah Alam Semesta. Itulah Tuhan Yang Esa,Maha Kuasa,Maha Besar dan Maha Agung.

Demikianlah antara lain terjemahan dari kitab ”KimyauSaadah” oleh Al Ghazali.
About these ads

Responses

  1. ass..
    bagaimana caranya kita bisa berkomunikasi dengan allah SWT ?dan bagaimana kita bisa berpikir mengapa,untuk apa kita lahir disini(didunia ini),sedangkan allah SWT sudah menciptakan surga dan neraka.?saya tau manusia hidup untuk bisa berusaha mendapatkan ilmu untuk kedepannya..
    terus apabila manusia mengabaikan tuhannya sendiri berarti tuhan hanya sia2 saja yaa menciptakan mereka yang taunya cuman bisa bersenang senang didunia?
    saya masih bingung bagaimana saya bisa mengenal diri saya sendiri..T.T
    tolong kasi solusinya ya..
    terima kasih..
    wass..

  2. mengenal diri itu sangat muda apblh manusia sangat tekun ibdah kpd allah..jangan kita ibdh minta imbalan.. ibada jg untuk pengenalan diri bukan untuk meminta sswt yg berbaur duniawi, dalm alqur’an d’katakan MAN AROFA NAFZHAHU FAQOT AROFAH ROB’BAHU..siapa yg mengenal dirinya pasti tahu pembimbingya/tuhanya.siapakah pembimbing itu..?tahukah kamu yg membimbing kamu..? adalh HATI..HATI bukanlh segumpal dara/daging.HATI adalh dari pendapatan 7panca indrah yg masuk k’memori otak truz menjiwai segalah aktifitas rasa.itulh untk mendiktesi diri..bgmn untk thu diri yg sbnar y…? Cb kmu memandang kdlm batin kamu..dngn pandang 7panca indrah matikanlh pandangngn kluar dari jazad dia anda.1,amatilah..bukti adanya angin.. ada nafas..bukti adanya nafas..ada rasa.. bukti adanya rasa ada ruuh..bukti adanya ruuh..ada ALLOH..berzikruwo..dngan zikir nafaz.. Samp mengalami kefanaanmu..akan melihati diri,diri ini diri yg didirikan,diri yg terperi/ruuh,diri yg sebenarya diri, ANAFZU KHABLU MINAR RUUH.. nafas itu talinya ruuh.. WANA FAH’TU FIHII MIRRUUKHIHI..aku tiupkan roh’ku sbgian untkmu..perjalanan pengenalan diri, tergantung dari pendapatan 7 panca indra yg akan menujukan sifat2 siapakah kamu yg sebenarnya. Trimakasi anda telah berkunjg k’pelita hati.

    • assalamu’alaikum ustad..saya terkesan dengan artikel ustad..saya mintak bantu bagaimana cara saya belajar utk bsa mengenal dri saya..slama ini saya tdk tahu harus kemana saya berguru n brtanya tentang ini…mohon pertolongan ustad utk semua ini supaya ibadah saya tdk sia sia n percuma slama ini saya lakukan…bagaimana cara mengenal diri n mengenal allah

  3. mengenal diri,kenal muhammad,kenal allah…..saya ada terbaca buku tersebut,ia mengatakan bahawa,asalnya dari nur allah,kemudian terpecah nur muhammad…cari lah muhammad sebelum nak cari diri sendiri,kerana asalnya kita dari nur muhammad,”DAN PADA HARI KAMI BANGKITKAN PADA SETIAP UMAT SEORANG SAKSI ATAS MEREKA DARI BANGSA MEREKA DAN KAMI BAWA ENGKAU(YA MUHAMMAD) MENJADI SAKSI PULA ATAS MEREKA INI????SIAPA MEREKA INI??adakah ahlul bayt??siapa saksi untuk kita??keturunan ibrahim???………………………………………………………”PADA HARI (KIAMAT) KAMI PANGGIL SETIAP MANUSIA DENGAN IMAMNYA.BARANG SIAPA YANG DIDATANGI KITABNYA DARI SEBELAH KANANNYA,MAKA MEREKA MEMBACA KITABNYA,SEDANG MEREKA TIDAK DIZALIMI SEDIKIT JUA. DAN BARANG SIAPA YANG BUTA (HATI) DI (DUNIA) INI, NESCAYA DIA BUTA PULA DI AKHIRAT DAN LEBIH SESAT JALANNYA…..”AKU SEPOHON KAYU YG RENDANG,PULANGLAH KEPADAKU DARI RANGTING2nya itu?????rangting apa yang di maksud kan…???banyak persoalan????

  4. untuk mengenal allah harus melalui perantara nur muhammad,karena itu mesrakanlah nur muhammad& tuhanmu dengan zikir

    • saya ingin bertanya mengenal allah harus melalui NUR yg di kata oleh ARIE yaitu NUR MUHAMMAD apakah mudah yg nma’a jln SIRATIN NUR????

      untuk menuju NUR MUHAMMAD SAW.

      ADA 3 TEMPAT yang di terangkan dalam al-quran tolong jelas kan satu persatu……

  5. Salam sejahtera,,
    Semoga tambah sukses.Terima kasih.

  6. Diri…..!!!!! .diri yang terdiri….diriyang terperi….!diri yang tersiri kita harus pahami kenapa semua kembali kepada diri ( Alam semesta raya ini beserta isinya adalah bukti adanya Allah) karena bersifat nyata adanya,ada bentuknya hanya dibatasi kemampuan batas mata manusia memandangnya,namun dimana Tanda adanya Allah dia tidak berbentuk dan rupa (Aku kata Allah sesuai dengan sangka sangka dan rasa hambaku)berarti ia bersifat Go’ib adanya, kenapa kita meyakini Go’ib karena Allah maha Go’ib Subhanallah

  7. apa yang menjadi Hak guna pakai didiri yang TERDIRI ia adalah Qodrad…Iradah…Ilmu… Hayat… Sam’a… Basyar… kalam (7 sifat Allah)tak ada Hak atas diri yang terdiri untuk mempertahankannya jika yg Empunya diri meminta kembali,(Walahaulawalla Quatta illahi Aliyil Azim)Apa yang dirasakan oleh diri yang TERPERI ia mempertanggung jawabkan apa2 yang pernah dirasakan maupun dilakukan selama proses jalannya kehidupan duniawi dalam hitungan pahala dan dosa Kemana diri yang TERSIRRI Ia kembali dengan tenang memenuhi panggilan Yang Empunyai diri sebenar benarnya diri yaitu Allah azawazalla (Mahasuci Allah dari segala Firmannya)

  8. bagaimana cara kita tetap ingat kepada Allah swt ?

    • ASSHOLATU LIDZIKRI . . .

  9. maaf… mo tanya gmana cara mengenal “diri”, sepeti apa wujudnya???……..

    • kenalilah allah dahulu maka pasti ianya takkan pernah luput dari hati mu

  10. ass ..wr wb,, saya cma mau nanya tentang mimpi saya pertama,,saya seakan2bermimpi bertemu dgn rasulullah saw,, dan bermimpi seolah2 badan saya terbagi 3,,yg satu sedang solat,sedang tidur,, dab sartu lagi sedang mengawasi keduax terima kasih ass.. wr.. w
    bb.

  11. untuk mengingat ALLOH lihat lah tangan mu yang ada 5 jari jari kelingking itu huruf alif dan ibu jari itu huruf ha’

  12. #susah untuk di pahami,,,karna aku tdk merasakan..
    #dapat ku pahamai pa bila aku merasakan.. ¤¤

  13. #
    ALLH
    Alif= zat = diri
    lam = sifat = rupa
    lam = asma = nama
    Ha = af’al = kelakuan
    #
    gimana bentukx ALLH ya ???

  14. asalamu alaikm wrb, allah ,swt berpirman? tidak sempurna ma,arifat ekau ke cuali dengan mengetahui dua perkara apa mula2 yg di jadikan allah. pertama nur muhamad bapa seluruh ruh , yaitu diri, sbenardiri. ke dua adam bapa sluruh jasat, dan adam dijadikan dari tanah,tanah di jadikan dari pada air,air di jadikan dari pada angin, angin di jadikan dari pada api,api dari pada nur muhamad jualah, jadi yg masuk nur yg menghadang nur, jadi nurul ala nuril. ingin tau lebi lengkap telpo di no 085252617475. asalamu alaikum wr wb.

  15. Adanya tersurat dari yg tersirat
    adanya zahir dari yg bathin
    syariat tanpa hakikat bak tubuh tak bernyawa
    hakikat tanpa syariat bak nyawa tak bertubuh..
    Manusia tak lebih dari rasa,
    rasa itulah yg perlu ditundukkan agar mencapai pengenalan diri yg sejati ..

  16. ass…war…wab
    sedikit mau bertanya ni pak ustad..
    setelah kita tau akan siapa diri kita sbenarnya,,,
    maka kita mengenal allah…
    nah yang ingin saya tanyakan sekarang,, mau kemana saya dan untuk apa saya hidup yang sebenarnya…
    mohon penjelsannya pak ustad…

    mksih..|

    wssalam


Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

Kategori

Ikuti

Get every new post delivered to your Inbox.

Bergabunglah dengan 94 pengikut lainnya.

%d bloggers like this: